دکتر منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی: ۳۰درصد از آموزش ها باید مهارت محور شوند
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد از آموزش ها مهارت محور شوند افزود: موضوع مهارت در قوانین فرادستی کشور در برنامههای 5 ساله آمده است و در برنامه 5 ساله ششم 2 تکلیف مطرح شده که 50 درصد دانشآموزان و 30 درصد از آموزش عالی کشور باید به سمت مهارت آموزی بروند.
دکتر منادی در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به جایگاه ایران در تولید علم، اظهار کرد: رتبه ایران در زمینه تولید علم و دانش ۱۴ بوده و جزو کشورهای برتر دنیاست.
وی ادامه داد: اکنون دنیا به سمت کسب مهارت پیش رفته و بسیاری از افراد متقاضی مهارت آموزی هستند که این موضوع یک راه بسیار موثری برای رسیدن به کسب و کار سریع می باشد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: ما در حال حاضر از عملکرد مهارتی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باید راضی نباشیم چرا که درصدهای مطرح شده در برنامه 5 ساله ششم محقق نشده است و باید بیشتر کار شود.
دکتر منادی با بیان اینکه آذربایجان مهد صنایع مادر و بسیاری از اولینهای تبریز از جنس آموزشی و فرهنگی است گفت: تبریز از قدیم محل پرورش صنعتگران بوده است به طوریکه صنعت سماور سازی یکی از صنایع بومی آذربایجان به شمار رفته و همچنین صنعت کبریت سازی برای اولین بار در تبریز راه اندازی شد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فناوری و توسعه فناوری همراه با مهارت است البته ناگفته نماند که در زمینه دانش جدید نیز حرفی برای گفتن داشته و توانستهایم انرژی هستهای کشور را بومی کنیم.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: نظر به اینکه امسال سال دانش بنیان است، اخیرا در مجلس در این راستا برنامه های بزرگی انجام گرفته است که از جمله آنها مسأله رتبه بندی معلمان بود که معتقد بودیم تا حقوق معلمان باید در یک ترازی قرار بگیرد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تبریز شهر علم پرور و مهد علم و دانش است؛ به طوریکه ۴۰۰ شاعر در مقبره شعرا دفن شده است. همچنین اولین انتقال خون در تبریز انجام شده است.
منادی با بیان اینکه باید فرزندان خود را از همان کودکی ماهر تربیت کنیم، گفت: مهارت آموزی از خانواده آغاز میشود، اما متاسفانه خانواده در این موضوع ضعیف عمل میکنند. برای پرورش نیروی انسانی ماهر باید وقت بگذاریم، نظام آموزشی ما از اول زنجیره تامین تا آخر باید یکپارچه شود و اگر بدون یکپارچگی کار کنیم، بهرهوری کم میشود.
