اولین نشست روسای واحدهای استانی منطقه ۳ دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۹۸
اولین نشست روسای واحدهای استانی منطقه ۳ دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۹۸؛ روز شنبه مورخ ۷ اردیبهشت ۹۸ با حضور روسای منطقه (دکتر فرزان قالیچی دبیر منطقه و رئیس واحد آذربایجان شرقی، دکتر داریوش لطیفی رییس واحداستانی اردبیل، دکتر میرحسن رسولی صدقیانی رئیس واحد استانی آذربایجان غربی، دکتر طغرانگار رئیس واحد استانی زنجان)، حسینی، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی؛ نماینده مدیر کل فنی و حرفه ای استان و نمایندگان مراکز آموزشی منطقه ۳ در محل دفتر ریاست واحد استانی آذربایجان شرقی برگزار گردید.
برخی از مصوبات جلسه به شرح ذیل می باشد
جمعبندی و مصوبات:
- مقرر شد پیشنهادات و راهکارهای عملیاتی در خصوص هر کدام از موضوعات نشست، به تفکیک واحدهای استانی به شورای مرکزی مناطق دانشگاه ارسال شود.
- در خصوص خوشه های شغلی موارد ذیل به شورای مرکزی پیشنهاد می شود:
- در اکثر رشتهها،عنوان خوشهها متناسب با آنها نیست.
- اگر موضوع خوشههای شغلی عملیاتی شود در پذیرش مدارک دانشگاه جامع علمی کاربردی مشکلاتی وجود خواهد داشت.(مثال در کاردانی طلا و جواهرهمه رشته ها به یک نام تلقی خواهد شد.)
- در تدوین خوشههای شغلی جهت اطلاع از نیاز واقعی بازار کار ، با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت تجارت و معدن و اتحادیه های اصناف و .... استانها عمل شود و متناسب با نیازهای تخصصی هر استان، تدوین خوشه ها یه آن استانها محول شود .
- جهت اجرای خوشه های شغلی در هر مرکز آموزشی، بایستی امکانات و دسترسی به محیط واقعی محیط کار در مراکز آموزشی موجود باشد و در اینصورت آن خوشه شغلی به مرکز اعطاء شود.
- در موضوع خوشههای شغلی شاید اجرای رشتههای موجود در هر خوشه شغلی، منجر به اجرای رشتههای تخصصی مشترک در چند مرکز آموزشی شود و این موضوع موجب کاهش کیفیت شود.(مثال رشته حقوق که به صورت تخصصی در مراکز دادگستری برگزار می شود و شاید در خوشه های شغلی مراکز دیگری نیز این رشته ها را اجرا کنند.)
- در موضوع خوشه های شغلی به سیاستهای اقتصادی توجه شود.
- از نقطه نظرات مراکز در تدوین رشته های مربوط به خوشه های شغلی و عناوین آنها استفاده شود.
- تا حد امکان اجرای نهایی طرح خوشه بندی شغلی پس از مطالعه و تحقیق بیشتر انجام شود.
- در موضوع خوشههای شغلی جلسههماهنگی با حضور کارشناسان واحدهای استانی برگزار شد که نتایج آن به پیوست میباشد.
- در خصوص دستور دوم نشست(بررسی راهکارهای اجرایی برای بهرهمندی مراکز آموزش علمی کاربردی از محیط واقعی کار برای اجرای دروس کاربینی و کارورزی) مقرر شد:
- باید نقاط قوت دانشگاه جهت اعتماد سازی و ایجاد تعامل با واحدهای تولیدی و خدماتی در موضوع اجرای درست دروس کارورزی برجسته شود.
- به شورای مرکزی دانشگاه پیشنهاد میشود: 1) محیط واقعی کار در برخی رشته ها همانند حسابداری، مدیریت و .... توسط دانشگاه بازتعریف شده و سپس متناسب با آن عمل نمود. 2) تعداد نفرات تعریف شده به هر مدرس از 15 دانشجو، کاهش یابد تا زمان بیشتری برای بازدید و ارتقای کیفیت فراهم شود. 3)در درس کارورزی 2 ؛ خروجی درس به صورت یک پروژه ای تعریف و از سوی دانشجو ارائه شود.
- برگزاری دوره های آموزشی توجیهی و تبیین آیین نامه مربوطه با مدرسان مربوطه توسط واحدهای استانی منطقه
- برگزاری جلسه توجیهی با دانشجویان از سوی مدرس درس کارورزی توسط مراکز آموزشی منطقهپ
- در اجرای دروس کارورزی و کاربینی نقش روسای مراکز در عمل به آیین نامه موجود و افزایش کیفیت، بسیار مهم است. این موضوع در نشستهای روسای مراکز توسط روسای محترم هر واحد استانی تبیین شود.
- در خصوص دستور سوم نشست(ایجاد و توسعه مراکز نوآوری) مقرر شد:
- در تحقق اهداف مراکز نوآور، مهم گام اول و برنامه ریزی است و بایستی کلینیک های اشتغال و کارآفرینی در این موضوع برنامهریزی و فعالیتهای مستمر داشته باشند.
- برای فعالیت مراکز نوآوری، جلسات پیگیری و هماهنگی در بخشهای پژوهشی واحدهای استانی برگزار شود.
- به شورای مرکزی دانشگاه پیشنهاد می شود: 1) جهت ارتباط نظامبند و در راستای پرورش ایدههای شغلی ، کارآفرینی و اشتغالزایی؛ بین دروس کاربینی، کارورزی 1 ، کارورزی 2 و مراکز نوآوری؛ نظامنامهای از سوی دانشگاه تدوین شود. 2)تغییر سرفصل های درس کارآفرینی و تغییر در روش تدریس استاندارهای آموزشی برای فعالیت بهتر مراکز نوآوری؛ خروجی درس کارآفرینی ایده ای باشد که در مراکز نوآور حمایت و پرورش یابد. 3)حمایت حداقلی دانشگاه در فعالیت مراکز نوآوری مهم است.(تجهیز دفتر و... )
- در خصوص دستور چهارم نشست(مسایل مربوط به حوزه نظارت و بررسی سطحبندی مراکز آموزشی) مقرر شد:
- به شورای مرکزی دانشگاه پیشنهاد شود: 1) سطح بندی مراکز در سطح منطقه از بهمن 98 انجام شود. 2) در کارگاه های آموزشی و جلسات هماهنگی (به عنوان مثال در حوزه نظارت) ستاد مرکزی فقط کلیات گفته می شود و بازدهی مطلوبی را ندارند. از نقطه نظرات شرکت کنندگان استفاده نمی شود. 3) شاخص های سطح بندی خیلی زیاد هستند و بسیاری از مستندات در سامانههای دانشگاه وجود دارد و نیاز به تکمیل مراکز ندارد. 4) در سطح بندی مراکز، در داخل هر 4 سطح؛ زیر سطحی تعریف شده باشد تا ارزیابی دقیق تر انجام گیرد. 5) نمرات سطح بندی گذشته مبهم و همه مراکز در یک سطح قرار داشتند.
- شاخصهای سطح بندی توسط مسئولین نظارت واحدهای استانی ( و با پیگیری مسئول نظارت واحد استانی آذربایجان شرقی) تدوین و در جلسه آتی منطقه ارائه شود.
- تدوین تقویم نظارتی مراکز منطقه توسط مسئولین نظارت واحدهای استانی منطقه جهت طرح در جلسه اتی منطقه(و با پیگیری مسئول نظارت واحد استانی آذربایجان شرقی)
- با حضور روسای واحدهای استانی در خصوص تعیین دبیر جدید منطقه بحث و بررسی شد و آقای دکتر قالیچی با نظر اعضای حاضر به عنوان دبیر منطقه طی یک سال آتی انتخاب شد و مقرر شد به شورای مرکزی مناطق معرفی شود.
- تقویم زمانی و مکانی جلسات طبق جدول پیوست در 6 ماهه اول 1398 مورد تصویب اعضا قرار گرفت.
