اولین نشست روسای واحدهای استانی منطقه ۳ دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۹۸

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۸ کد : ۴۳۴۸۷ اخبار شیرپوینت اسلایدر اخبار
تعداد بازدید:۲۴۲
اولین نشست روسای واحدهای استانی منطقه ۳ دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۹۸؛ روز شنبه مورخ ۷ اردیبهشت ۹۸ با حضور روسای منطقه (دکتر فرزان قالیچی دبیر منطقه و رئیس واحد آذربایجان شرقی، دکتر داریوش لطیفی رییس واحداستانی اردبیل، دکتر میرحسن رسولی صدقیانی رئیس واحد استانی آذربایجان غربی، دکتر طغرانگار رئیس واحد استانی زنجان)، حسینی، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی؛ نماینده مدیر کل فنی و حرفه ای استان و نمایندگان مراکز آموزشی منطقه ۳ در محل دفتر ریاست واحد استانی آذربایجان شرقی برگزار گردید.
اولین نشست روسای واحدهای استانی منطقه ۳ دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۹۸

برخی از مصوبات جلسه به شرح ذیل می باشد

جمع­بندی و مصوبات:

  1. مقرر شد پیشنهادات  و راهکارهای عملیاتی در خصوص هر کدام از موضوعات نشست، به تفکیک واحدهای استانی به شورای مرکزی مناطق دانشگاه ارسال شود.
  2. در خصوص خوشه های شغلی موارد ذیل به شورای مرکزی پیشنهاد می شود:
  1. در اکثر رشته­ها،عنوان خوشه­ها متناسب با آنها نیست.
  2. اگر موضوع خوشه­های شغلی عملیاتی شود در پذیرش مدارک دانشگاه جامع علمی کاربردی مشکلاتی وجود خواهد داشت.(مثال در کاردانی طلا و جواهرهمه رشته ها به یک نام تلقی خواهد شد.)
  3. در تدوین خوشه­های شغلی جهت اطلاع از نیاز واقعی بازار کار ، با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت تجارت و معدن و اتحادیه های اصناف و ....  استان­ها عمل شود و متناسب با نیازهای تخصصی هر استان، تدوین خوشه ها یه آن استانها محول شود .
  4.  جهت اجرای خوشه های شغلی در هر مرکز آموزشی، بایستی امکانات و دسترسی به محیط واقعی محیط کار در مراکز آموزشی موجود باشد  و در اینصورت آن خوشه شغلی به مرکز اعطاء شود.
  5. در موضوع خوشه­های شغلی شاید اجرای رشته­های موجود در هر خوشه شغلی،  منجر به اجرای رشته­های تخصصی  مشترک در  چند مرکز آموزشی شود و این موضوع موجب کاهش کیفیت شود.(مثال رشته حقوق که به صورت تخصصی در مراکز دادگستری برگزار می شود و شاید در خوشه های شغلی مراکز دیگری نیز این رشته ها را اجرا کنند.) 
    1. در موضوع خوشه های شغلی به سیاستهای اقتصادی توجه شود.
    2. از نقطه نظرات مراکز در تدوین رشته های مربوط به خوشه های شغلی و عناوین آنها استفاده شود.
    3. تا حد امکان اجرای نهایی طرح خوشه بندی شغلی پس از مطالعه و تحقیق بیشتر انجام شود.
  1. در موضوع خوشه­های شغلی جلسه­هماهنگی با حضور کارشناسان واحدهای استانی برگزار شد  که نتایج آن به پیوست می­باشد.
  2. در خصوص دستور دوم نشست(بررسی راهکارهای اجرایی برای بهره­مندی مراکز آموزش علمی کاربردی از محیط واقعی کار برای اجرای دروس کاربینی و کارورزی) مقرر شد:
  • باید نقاط قوت دانشگاه جهت اعتماد سازی و ایجاد تعامل با واحدهای تولیدی و خدماتی در موضوع اجرای درست دروس کارورزی برجسته شود.
  • به شورای مرکزی دانشگاه پیشنهاد می­شود: 1) محیط واقعی کار در برخی رشته ها همانند حسابداری، مدیریت و ....      توسط دانشگاه بازتعریف شده و سپس متناسب   با آن عمل نمود.  2) تعداد  نفرات تعریف شده  به هر مدرس از 15 دانشجو، کاهش یابد تا زمان بیشتری برای بازدید و ارتقای کیفیت فراهم شود.   3)در درس کارورزی 2 ؛ خروجی درس به صورت یک پروژه ای تعریف و از سوی دانشجو ارائه شود. 

 

  • برگزاری دوره های آموزشی توجیهی و تبیین آیین نامه مربوطه با مدرسان مربوطه توسط واحدهای استانی منطقه
  • برگزاری جلسه توجیهی با دانشجویان از سوی مدرس درس کارورزی توسط مراکز آموزشی منطقهپ
  • در اجرای دروس کارورزی و کاربینی نقش روسای مراکز در عمل به آیین نامه موجود و افزایش کیفیت، بسیار مهم است. این موضوع در نشستهای روسای مراکز توسط روسای محترم هر واحد استانی تبیین شود.

 

  1. در خصوص دستور سوم نشست(ایجاد و توسعه مراکز نوآوری) مقرر شد:
  •   در تحقق اهداف مراکز نوآور، مهم گام اول و برنامه ریزی است و بایستی کلینیک های اشتغال و کارآفرینی در این موضوع برنامه­ریزی و فعالیتهای مستمر داشته باشند.
  • برای فعالیت مراکز نوآوری، جلسات پیگیری و هماهنگی در بخشهای پژوهشی واحدهای استانی برگزار شود.
  • به شورای مرکزی دانشگاه پیشنهاد می شود:  1) جهت ارتباط نظام­بند و در راستای پرورش ایده­های شغلی ، کارآفرینی و اشتغالزایی؛ بین دروس کاربینی، کارورزی 1 ، کارورزی 2  و  مراکز نوآوری؛  نظام­نامه­ای  از سوی دانشگاه تدوین شود. 2)تغییر سرفصل های درس کارآفرینی و تغییر در روش تدریس استاندارهای آموزشی برای فعالیت بهتر مراکز نوآوری؛ خروجی درس کارآفرینی ایده ای باشد که در مراکز نوآور حمایت و پرورش یابد.   3)حمایت حداقلی دانشگاه در فعالیت مراکز نوآوری مهم است.(تجهیز دفتر و... )

 

  1. در خصوص دستور چهارم  نشست(مسایل مربوط به حوزه نظارت و بررسی سطح­بندی مراکز آموزشی) مقرر شد:
  • به شورای مرکزی دانشگاه پیشنهاد شود: 1) سطح بندی مراکز در سطح منطقه از بهمن 98 انجام شود. 2) در کارگاه های آموزشی و جلسات هماهنگی (به عنوان مثال در حوزه نظارت) ستاد مرکزی فقط کلیات گفته می شود و بازدهی مطلوبی را ندارند. از نقطه نظرات شرکت کنندگان استفاده نمی شود.  3) شاخص های سطح بندی خیلی زیاد هستند و بسیاری از مستندات در سامانه­های دانشگاه وجود دارد و نیاز به تکمیل مراکز ندارد.  4) در سطح بندی مراکز، در داخل هر 4 سطح؛ زیر سطحی تعریف شده باشد تا ارزیابی دقیق تر انجام گیرد.  5) نمرات سطح بندی گذشته مبهم و همه مراکز در یک سطح قرار داشتند.
  • شاخص­های سطح بندی توسط مسئولین نظارت واحدهای استانی ( و با پیگیری مسئول نظارت واحد استانی آذربایجان شرقی) تدوین و در جلسه آتی منطقه ارائه شود.
  •  تدوین تقویم نظارتی مراکز منطقه توسط مسئولین نظارت واحدهای استانی منطقه جهت طرح در جلسه اتی منطقه(و با پیگیری مسئول نظارت واحد استانی آذربایجان شرقی)
  1. با حضور روسای واحدهای استانی در خصوص تعیین دبیر جدید منطقه بحث و بررسی شد و آقای دکتر قالیچی با نظر اعضای حاضر  به عنوان دبیر منطقه طی یک سال آتی  انتخاب شد و مقرر شد به شورای مرکزی مناطق معرفی شود.
  2. تقویم زمانی و مکانی جلسات طبق جدول پیوست در 6 ماهه اول 1398  مورد تصویب اعضا قرار گرفت.

( ۱ )