گفتگوی اختصاصی دبیرخانه جشنواره فضای مجازی، رسانه و نشریات دانشجویی با دکتر قالیچی
- هدف دانشگاه از برگزاری این جشنواره چه بوده است و چه اهدافی را دنبال میکنید؟
همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند: فضای مجازی هم میتواند یک فرصت باشد و هم یک تهدید؛ ما در راستای اینکه فضای مجازی میتواند یک فرصت باشد، یک رقابتی علمی و فرهنگی را در خصوص فضای مجازی ایجاد کردیم تا دانشجویان بتوانند داشته های خود را در حوزه های مختلف و البته با محتواهایی که از طرف دانشگاه داده می شود، از طریق فضای مجازی مطرح کنند؛ از آنجایی که پرداختن به این نوع مسایل در خصوص استفاده از فرصتها در فضای مجازی متاسفانه در کشور کم دیده شدهاست، این یک فرصت بسیار خوبی هست تا دانشجویان مهارتهای خود را در زمینه های مختلف به ویژه مهارتی و کارآفرینی، بتوانند آثار خودشان را از طریق اپلیکیشن ها و یا نرم افزارها ارائه کنند؛ امیدواریم که با پیگیری مسائل مربوط به جشنواره و آثاری که ارائه میشود برای عمومی کردن و تجاری سازی این اپلیکیشنها، مسئولان جشنواره بتوانند کارهای خوبی را انجام دهد.
- به نظر شما چگونه می توان مهارت را در دانشگاه خلق کرد؟
به نظر بنده دانشگاه محل علم آموزی است؛ دانشگاه جایی است که ما بایستی به دانشجویان علم یاد دهیم. منتهی علمی که میتواند موثر باشد علم نافع هست و علم نافع علمی است که با یادگیری مهارتهایِ آن قابل انجام است. هر چیزی که با عنوان دانش مطرح شود بایستی در خدمت بشریت باشد؛ شایان ذکر میباشد مهارتی کردن علوم بر عهده اساتید هست و اساتید لازم است با ایجاد خلاقیتهای دانشجویی بتوانند مبانی نظری را تبدیل به علوم کاربردی بکنند؛ در واقع تبدیل مسائل نظری به علوم کاربردی همان مساله مهارتهاست؛ البته اشتباه نکنیم... مهارت صرفا در مسایل فنی نیست، بلکه ما بایستی بتوانیم مهارت فنی و علوم کاربردی را در علوم اجتماعی و مبانی نظری ایجاد بکنیم؛ لذا بیشتر این مسئولیتها هم بر عهده سازمان نظام درسی میباشد که بتواند مبانی علمی را به صورت کاربردی در بیاورد؛ و هم بر عهده مدرسان میباشد که بایستی طوری تدریس کنند تا دانشجویان بتوانند آن مبانی نظری را به صورت علوم مهارتی و علوم کاربردی به کار بگیرند.
- راهکارهای نیل به دانشگاه نسل سومی کارآفرین از منظر شما چیست؟
ما در رابطه با دانشگاههای کارآفرین نبایستی در حد شعار بمانیم؛ دانشگاههای کارآفرین به نظر من مستقل از دانشگاههای نسل اول و دوم نیستند؛ قطعا آموزش و پژوهش یکی از مبانی اساسی یادگیری هر علمی است. ما برای اینکه موضوع کارآفرینی را بتوانیم مطرح کنیم این نیست که فقط باید در دانشگاهها عنوان را عوض کنیم؛ همین که دانشگاه بتواند برای علوم نظری سوال ایجاد کرده و پژوهشهایی را انجام دهد و این پژوهشها منجر به حل مشکلات و معضلات کشور شود، قطعا آن دانشگاه به حوزه کارآفرینی وارد شده است و توانسته است در رده دانشگاههای نسل سوم قرار بگیرد؛ خوشبختانه دانشگاه جامع علمی کاربردی به دلیل توجه ویژه به موضوع مهارت، کارآفرینی و اشتغال میتواند به عنوان نمادی از دانشگاههای نسل سوم در کشور بهشمار آید.
همانگونه که عرض کردم دانشگاه نسل سوم و کارآفرین صرفا این نیست که ما نمادی را ایجاد کنیم و بگوییم در آن کاری اتفاق نیافتد، همین که ما آموزشهای خودمان را به سمت کاربردی شدن و حل مشکلات جامعه سوق دهیم و بتوانیم راه حلهایی برای ارائه خدمات بیشتر به مردم عزیز و پیشرفت کشور عزیزمان انجام دهیم، این امر گامهای رسیدن به اهداف دانشگاه نسل سوم میباشد. همانگونه که عرض کردم دانشگاه جامع علمی کاربردی با توجه به مبانی ایجاد شده میتواند نمادی از دانشگاه های نسل سوم باشد.
- نقش فضای مجازی در تجاریسازی طرحهای فناورانه دانشجویان و مدرسان
فضای مجازی در زمینه معرفی طرحهای فناورانه میتواند بسیار موثر باشد؛ امکان اینکه یک دانشجوی فناور بتواند داشته های خود را در معرض کسانی که به دنبال مشتری برای طرحهای فناور هستند قرار دهد مستلزم هزینه هست ولی فضای مجازی فضای خوبی است تا دانشجویان فناور بتوانند در گروههایی که مشتری طرحهای فناورانه وجود دارد وارد شوند و طرحهای خود را ارائه دهند و بتوانند بدون هزینه هنگفت به فروش ایده ها و طرحهای فناورانه خود مبادرت نمایند.
- اهمیت نشریات دانشجویی در بازتاب اندیشهها و تفکرات مهارتی و علمی دانشجویان علمی کاربردی
مشخصا ما خیلی کمتر به نوشتن و خواندن اهمیت میدهیم. علیرغم اینکه فضای مجازی وجود دارد، بایستی سعی کنیم ایده های خود را در قالب طرحها از طریق نوشتن هم معرفی کنیم؛ در این زمینه فضایی که در دانشگاهها ایجاد شده مبنی بر اینکه دانشجویان بتوانند ایدهها و اندیشههای خود را در قالب نشریات دانشجویی ارائه دهند خیلی خوب است. البته فضاهای مختلفی وجود دارد که یکی از این فضاها، فضای مجازی، نشریات دانشجویی و تریبونهای آزاد است؛ همچنانکه در حال حاضر در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجانشرقی کلینیک اشتغال و کارآفرینی مشغول به فعالیت میباشد که مدرسان و دانشجویان در آنجا حضور پیدا میکنند و تفکرات علمی و مهارتی در آنجا مطرح میشود و از این طریق به تمامی دانشجویان چه از طریق فضای مجازی و چه نشریات منتقل میشود.
بنده برای جشنواره فضای مجازی، رسانه و نشریات دانشجویی، که به عنوان یک فرصت با شعار مهارت آموزی برای ما ایجاد شده است، آرزوی موفقیت مینمایم و از همه کسانی که وقت خود را در این زمینه قرار دادند و آثار خود را ارائه کردند بسیار متشکرم. امیدوارم که این جشنواره بتواند برای سایر دانشجویان هم ایجاد انگیزه کند تا بتوانند مسائل ذهنی خود را چه از طریق نشریات دانشجویی و چه از طریق فضای مجازی به عموم منتقل کنند.
