دیدار با آیت الله مجتهد شبستری
دیدار با آیت الله مجتهد شبستری
دیدار كاركنان دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان آذربایجان شرقی با آیت الله مجتهد شبستری
به مناسبت بیستمین سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی ، سرپرست و كاركنان دانشگاه جامع علمی- کاربردی واحد استان آذربایجان شرقی و مدیران مراكز آموزش علمی كاربردی تحت نظارت و وابسته با آیت الله مجتهد شبستری نماینده محترم ولایت فقیه و امام جمعه تبریز دیدار كردند.
دراین نشست دكتر محمد امین فرد سرپرست واحد استان اذربایجان شرقی ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی از روند آموزش های علمی-كاربردی در استان ، تعداد مراكز فعال ، تعداد دانشجویان ، تعداد فارغ التحصیلان ، مدرسان و ... گزارشی ارائه نمود .
سپس با اشاره به نظام ملی مهارت گفت : نظام آموزش مهارت و فناوری شامل آموزش هایی است كه با هدف ارتقا و انتقال دانش كار و فناوری ، به هنگام كردن مهارت های شغلی و افزایش مستمر و فزاینده بهره وری در تمامی سطوح تحصیلی مهارت و فناوری اجرا می شود . وی افزود نظام جامع مهارت و فناوری شامل 3 زیر شاخه " آموزش مهارت و فناوری " ، " صلاحیت حرفه ای " ، " نظام احراز اشتغال " می باشد.
دكتر امین فرد در ادامه گفت : مقرر گردیده از این به بعد آموزش های جامع علمی كاربردی و فنی و حرفه ای در سطح كاردانی حداقل 60% و كارشناسی به بالا حداقل 70% مهارتی شده و در صحنه كار باشد و برای تمامی رشته ها حتی گروه علوم انسانی نیز باید محل كار معرفی كنیم تا كاربینی ، كارورزی 1 و كارورزی 2 در آن محل اجرا شود.
وی در ادامه درخصوص نیازهای آموزشی شغلی در استان آذربایجان شرقی افزود: تعیین نیازهای آموزشی شغلی استان در سه مرحله 1) نیازسنجی از حوزه های شغلی در سطح استان ، 2) تبدیل به دوره های قابل اجرا در دانشگاه جامع علمی- کاربردی و نهایتاً 3) پذیرش دانشجو در دوره های فوق، انجام خواهد شد.
در ادامه نشست نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز ، آیت الله محسن مجتهدشبستری، ضمن تقدیر و تشكر از تلاش های مجموعه علمی-كاربردی استان به اهمیت و منزلت علم در دین مبین اسلام اشاره نمود و گفت : " آیا ظلمات و تاریکی جهالت با نور علم و معرفت مساوی است ؟ آیا دانشمندان با بی سوادان یكی هستند؟ آیا بینا و نابینا یكی است؟ " وی گفت این تشویق و تمجید علم و دانش در هیچ مكتبی موجود نیست و یكی از اهداف بعثت پیامبر گرامی اسلام نیز تعلیم وتعلم است تا آنجا كه پیامبر اكرم (ص) در گفتار و رفتار خود بارها به اهمیت علم،آموختن و نقش آن درتکامل زندگی انسان تأکید و سفارش کرده است از حدیث معروف «اطلبوا العلم و لو بالصین؛علم را طلب کنید؛ اگر درچین باشد»،درمی یابیم که از نظر اسلام،طلب علم فریضه ای است که جا ومکان خاصی نمی شناسد و محدودیت مکانی ندارد.
آیتالله شبستری اظهار امیدواری كرد كه در كنار تحصیل علم در دانشگاه ها بایستی به ارزشها و باورهای اسلامی نیز اهمیت و بهای بیشتری داده شود . وی با اشاره به این كه خدشه دار نمودن نظام مقدس اسلامی به ویژه ولایت فقیه از اهداف و تلاشهای دشمنان است افزود بایستی در دروس معارف اسلامی به این مسئله مهم پرداخته شود و اصل ولایت فقیه توسط مدرسین مجرب به دانشجویان ارائه گردد .
امام جمعه تبریز در ادامه ، تلفیق علم و عمل ، تعامل دانشگاه با ارگان ها ، سازمان ها ،كارخانه ها ،نهاد های مختلف به ویژه صنعت و همچنین عدم توجه به مدرك گرائی را از امتیازات ویژه دانشگاه جامع علمی- کاربردی عنوان كرد و افزود : مدرك گرایی آفت علم است و باید دانشجویان به دنبال علم و دانشی باشند كه جهت دار باشد . علم جهت دار علم توام با موفقیت ، توام با بصیرت ، توام با معرفت الهی ، علم توام با عمل است. دانشجویان ضمن تحصیل دروس تئوری باید كار عملی و فنون مختلف را نیز یاد بگیرند و آینده و اشتغالشان را تضمین نمایند و برای پیشرفت جامعه و همچنین پیشرفت حكومت اسلامی تلاش كنند.

