بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی در مرکز آموزش علمی-کاربردی سازمان مدیریت صنعتی تبریز

۰۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۰ کد : ۲۲۲۹ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۱۲۶
به مناسبت بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی مرکز آموزش علمی-کاربردی سازمان مدیریت صنعتی تبریز طی مراسمی این روز را گرامی داشت
بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی در مرکز آموزش علمی-کاربردی سازمان مدیریت صنعتی تبریز

 

بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی

در مرکز آموزش علمی-کاربردی سازمان مدیریت صنعتی تبریز

به مناسبت بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی مرکز آموزش علمی-کاربردی سازمان مدیریت صنعتی تبریز طی مراسمی این روز را گرامی داشت

دراین مراسم که با حضور مسئولان مرکز آموزش علمی-کاربردی سازمان مدیریت صنعتی تبریز ، جمعی از اساتید و مدیران روابط عمومی و دانشجویان برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز ارتباطات و روابط عمومی از برخی اساتید و دانشجویان تقدیر به عمل آمد.

در ابتدای مراسم احد عابدینی، معاون آموزشی مرکز آموزش  با نگاهی به زندگی دکتر نطقی پدر روابط عمومی نوین ایران، ایشان را یکی از افتخارات شهر تبریز دانست و با بیان جمله به یاد ماندنی دکتر نطقی "روابط عمومی ها باید در متن باشد نه در حاشیه" یاد ایشان را گرامی داشت. عابدینی با اشاره به این که امروزه زمان، زمانِ روابط عمومی است، موفقیت هر سازمان را در گرو عملکرد موفق روابط عمومی ها دانست. وی با بیان اهمیت وجود و فعالیت روابط عمومی در هر سازمان گفت: سازمان موفق سازمانی است که دائم به فکر اندیشه موفق باشد و این اندیشه موفق به همراه روابط عمومی های هر سازمان اتفاق می افتد. چراکه روابط عمومی های هر سازمان به منزله چشم و گوش سازمان بوده و رهبری سازمان را بر عهده دارند.  وی با اشاره به اینکه روابط عمومی بخشی از وظایف کارکرد مدیریت است افزود: روابط عمومی ها باید به مسائل با چشم دل نگاه کنند و ظاهربین نباشند و با علم و بصریت و آگاهی با مسائل روبرو شوند. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود یکی از وظایف اصلی روابط عمومی ها را سنجش تمایلات مخاطبین دانست و گفت: روابط عمومی ها باید در ایجاد تفاهم دو جانبه میان مردم و سازمان تلاش کنند و در جامعه کنونی روابط عمومی ها در سازمان ها "مداخله گر است نه تماشاگر" و برای دخالت در اندیشه و زبان لازم است که با زبان خود یعنی زبان روابط عمومی این کار را انجام دهند.

عابدینی خاطر نشان کرد روابط عمومی ها باید از تجارب یکدیگر و سایر شرکتها و موسسات استفاده کنند و با انتقال تجارب به یکدیگر که همانا به مثابه حدیث ذکات العلم نشره را در جامعه رواج  دهند.

معاونت آموزشی مرکز در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه این مرکز به عنوان اولین مرکز آموزش علمی-کاربردی در استان اقدام به پذیرش دانشجو در رشته روابط عمومی در مقاطع کاردانی ناپیوسته ترمی ، پودمانی و کارشناسی ناپیوسته نموده است و با بیان اینکه این مرکز در حال حاضر به عنوان تنها مرکز فعال در مقطع کارشناسی ناپیوسته روابط عمومی در استان مشغول به فعالیت می باشد به طوری که این مرکز افتخار داشته که از سال 1377 اقدام به پذیرش دانشجو در رشته کاردانی روابط عمومی نماید و هم اکنون نیز 25% دانشجویان این مرکز را دانشجویان روابط عمومی تشکیل می دهند.

 در ادامه همایش ، بیت اله جعفری مدیر سابق روابط عمومی دیوان محاسبات کشور-  نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه شهید بهشتی به سخنرانی پرداخت.

ایشان با بیان اینکه انسانها همیشه با هم در ارتباط هستند، افزود: ارتباط یعنی انسان با علاقه خودش و با سرِّ قلب با یکدیگر ارتباط برقرار کند که در این صورت مدینه فاضله افلاطون و ارسطو و یا دهکده جهانی مارشال مک لوهان معنا پیدا می کند.

وی با اشاره به بحث مهدویت گفت: انقلاب اسلامی ما یک انقلاب واقعی است چراکه باعث عوض شدن ساختار گردیده و این در نتیجه تعامل مردم با همدیگر صورت پذیرفته است. ارتباط نباید بصورت خطی باشد بلکه باید بصورت تعاملی باشد و باید برای تقویت تکامل ارتباط کوشید.

جعفری در ادامه سخنان خود افزود : قلب و نبض سازمان نیز باید در دست روابط عمومی ها باشد . وی با بیان اینکه ارتباط و تعامل برگشت ناپذیر است یعنی بعد از دریافت پیام توسط مخاطب و رمزگشایی دیگر راه برگشت نیست افزود: با توجه به اینکه با برقراری ارتباط بسیاری از مشکلات حل می شود روابط عمومی ها باید با علم و دانش روز و هنر عمل کنند و دقت زیادی در برقراری نحوه ارتباط داشته باشند.  جعفری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ارتباط یک امر پویا و دینامیک است که اگر اینگونه نباشد دچار روزمرگی و روزمردگی خواهد شد. وی با بیان اینکه در فرآیند ارتباط می بایست پیوستگی ارتباطات لحاظ گردد، افزود: روابط عمومی ها باید بصورت تحلیل گر عمل کنند. استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به سخنان پروفسور حمید مولانا موسس توسعه ارتباطات جدید گفت: جایگاه روابط عمومی در آمریکا تا دیروز بر اصل توسعه متکی بوده است اما امروزه بُعد جهانی شدن را مطرح می کنند، وی با بیان اینکه آنها مدیریت واحد در دنیا را در سر دارند گفت: آمریکا مبنای مدیریت واحد را قدرت اقتصادی و سیاسی می داند اما ما مدیریت واحد را در محوریت مهدویت و قرآن و اسلام می دانیم که در حقیقت بحث محوریت مهدویت اساس قدرت واحد در دنیاست.

جعفری با مطرح نمودن جنگ نرم گفت: دشمن امروز با عرفان ها و مراسم های ساختگی و ... و با استفاده از جنگ نرم مغزها را مورد هدف قرار گرفته است. جعفری افزود: خوشبختانه با توجه به اعتقادات دینی و مذهبی جوانان دشمنان از این ترفند نیز ناکام خواهند ماند.

جعفری با بیان این مسئله گفت: اگر مشکلی نیز در این زمینه بوجود آید ضعف روابط عمومی ها را نشان می دهد . چراکه 99% جوانان دارای اعتقاد دینی قوی هستند. وی یکی از راههای مبارزه با جنگ نرم را حضور فعال روابط عمومی ها دانست و گفت : مسئولان باید در جذب جوانان و عدم انحراف آنان و مورد هدف قرار نگرفتن مغز جوانان در جنگ نرم ، روابط عمومی قوی داشته باشند. چراکه امروزه یکی از ضروری ترین مباحث، مسئله ارتباطات می باشد. وی ارتباطات غیر کلامی را موثر تر از ارتباطات کلامی دانست.

جعفری گفت: روابط عمومی ها علاوه بر اینکه نباید پنهان سازی کنند باید حلال مشکلات سازمان نیز باشند. وی با بیان اینکه روابط عمومی ها باید علم مدیریت بحران را نیز بدانند افزود: روابط عمومی ها نباید توجیه گر مدیریت باشند بلکه باید تحلیل گر باشند.

 در ادامه مراسم منشور اخلاقی روابط عمومی به یاد روز ارتباطات و روابط عمومی توسط یکی از دانشجویان قرائت شد.

 مراسم با اهدای لوح تقدیر به آقای بیت اله جعفری جمعی از دانشجویان برگزیده مرکز پایان یافت.